Helsingin Taiteilijaseuran historia pähkinänkuoressa

Vuonna 1967 perustetun Helsingin Taiteilijaseuran toiminnan tarkoituksena on edistää kuvataidetta ja kuvataiteen tuntemusta sekä kuvataiteilijoiden ammatillista asemaa niin paikallisesti, valtakunnallisesti kuin kansainvälisesti. Seuran ydintoimintoja ovat galleria- ja taidelainaamotoiminta sekä kuvataideopetuksen järjestäminen lapsille, nuorille ja aikuisille.

1967

Helsingin Taiteilijaseura perustettiin Hotelli Tornissa 13.1.1967 pidetyssä kokouksessa. Taidegraafikko Tuulikki Pietilän ehdotuksesta seuran viralliseksi nimeksi annettiin Helsingin Taiteilijaseura ry – Konstnärsgillet i Helsingfors rf.

1968

Seuran jäsenille järjestettiin keväällä 1968 kilpailu tunnuksen suunnittelemiseksi. Kuudesta kilpailuehdotuksesta voittajaksi selviytyi Jorma Hautalan suunnittelema geometrinen kuvio, joka on käytössä edelleen.

1968

Helsingin Taiteilijaseuran näyttelytoiminta aloitettiin yhteisnäyttelyllä Helsingin Taidehallissa 1968.

Seura liittyi Suomen Kuvataidejärjestöjen Liittoon vuonna 1969.

1973

Kesällä 1973 silloisessa Suomenlinnan Rantakasarmissa järjestetty seuran vuosinäyttely oli ensimmäinen rakennuksessa järjestetty siviilitapahtuma.

1974

Seura järjesti ensimmäisen kuvataiteen harrastajille tarkoitetun kesäkurssinsa vuonna 1974 Suomenlinnassa.

1975

Lasten kuvataidekurssit alkoivat vuonna 1975, kun seura järjesti Puistolassa lapsille ja nuorille tarkoitettuja kuvataidekursseja, joissa opettajana toimi Rauni Liukko.

1989

Helsingin Taiteilijaseuran Lasten ja Nuorten kuvataidekoulu perustettiin virallisesti vuonna 1989.

1994

Vuonna 1994 seuran hallitus ja Rikhardinkadun kirjastonjohtaja Jorma Mähönen aloittivat neuvottelut taidelainaamon perustamisesta Rikhardinkadun kirjastoon. Aloitteentekijänä ja hankkeen aktiivisena puolestapuhujana oli toiminut seuran hallituksen jäsen taidemaalari Iiris Hälli. Rikhardinkadun kirjaston Taidelainaamo aloitti toimintansa vuonna 1995 helmikuussa Lainan päivänä.

2020

Helsingin Taiteilijaseuran Taidelainaamo täytti 25 vuotta vuonna 2020. Syntymäpäiviä vietettiin mm. juhlanäyttelyn avajaisten, taidekahvilan sekä performanssitaiteen merkeissä yhdessä pitkäaikaisen yhteistyökumppaninsa Rikhardinkadun kirjaston kanssa.

2020

Vuonna 2020 Suomenlinnan Galleria Rantakasarmin nimi muutettiin HAA Galleriaksi seuran vahvistaessa kansainvälisiä toimintojaan ja palveluitaan matkailijoille sekä yrityksille.