Kuvataidekoulun kehityshanke

Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi erityisavustuksen 155 000 euroa Helsingin Taiteilijaseuran kuvataidekoululle. Avustus oli tarkoitettu käytettäväksi etäopetuksen kehittämiseen, toiminnan jatkuvuuden turvaamiseen ja toimintaedellytysten parantamiseen taiteen perusopetuksessa.

Erityisavustus kuvataidekoululle

Avustuksen tavoitteena oli vahvistaa koronapandemian johdosta vaikeutuneita edellytyksiä järjestää taiteen perusopetusta ja tukea taiteen perusopetuksen saatavuutta maan eri osissa. Etäopetuksen kehittämiseksi koulun opettajat saivat Teams -etäopetuskoulutusta ja ottivat käyttöön Office 365 ohjelmistopaketin, johon sisältyy Microsoft Teams sekä muita opetusta edistäviä sovelluksia. Koulun digitaalista oppimisympäristöä kehitettiin hankkimalla digitaalisen taiteen opetuskäyttöön Macbook Pro 13 tietokoneita ja Creative Cloud ohjelmistot. Opettajien käyttöön hankittiin tabletit ja opettajat siirtyivät käyttämään HelleWi-sovellusta, jolla voi hallita ryhmien läsnäoloilmoituksia.

Kuvataidekoulun remontointi

Koululla aloitettiin remontti 30.11.2020 ja remontin yhteydessä koulun fyysistä oppimisympäristöä kehitettiin ja koulun hallinnon toimintoja tehostettiin siirtymällä samoihin tiloihin yhdistyksen toimiston kanssa. Koska Tanssin talo rakentuu, koulun tilojen läpi rakennettiin Kaapelitehtaan yleinen käytävä ja inva wc. Koulun tiloihin kunnostettiin ja rakennettiin neljä luokkahuonetta, joissa kaikissa on vesipisteet. Koulu sai käyttöönsä myös uuden tilan, johon rakennettiin materiaalivarastot, minikeittiö ja erillinen pesuhuone, jossa paikka kemikaalikaapille ja vetokaapille ilmastoinnilla.

Avustusta Opetushallitukselta

Opetushallitus myönsi 20 000 € avustuksen Helsingin Taiteilijaseuralle.  Valtionavustusta voitiin käyttää taiteen perusopetuksen vuoden 2020 kustannuksiin ja avustuksen avulla koulun opetusvälineitä sekä kalusteita uusittiin ja koulua siivottiin. Koulun siisteyttä, toimivuutta ja turvallisuutta kohennettiin hankinnoilla, kuten oppilastyöpöydät, kemikaalikaappi, turvatikkaat, toimiston sähköpöydät, materiaali-, levy- ja rullatelinekärryt, kannelliset jäteastiat ja naulakko sekä tilaamalla koululle suursiivous.