Kiinnostaako Helsingin Taiteilijaseuran jäsenyys?

Helsingin Taiteilijaseura (HTS) edistää kuvataidealan toimintamahdollisuuksia ja asemaa monipuolisella koulutus-, hanke- ja näyttelytoiminnalla sekä monialaisella yhteistyöllä. Helsingin Taiteilijaseura on yli 900 helsinkiläisen ammattikuvataiteilijan ammatillisia etuja ajava järjestö, joka perustettiin vuonna 1967.

Seuran ydintoimintoja ovat näyttely- ja taidelainaamotoiminta, kansainväliset toiminnot sekä kuvataidekoulun ja kurssikeskuksen tarjoama kuvataiteen kurssi- ja koulutustoiminta. Seura arvostaa toiminnassaan kestävyyttä, yhteisöllisyyttä, ammatillisuutta, monimuotoisuutta, paikallisuutta ja kansainvälisyyttä yhdistävää glokaalisuutta ja luovaa hulluutta sekä pyrkii edistämään kuvataiteen saatavuutta ja saavutettavuutta.

Helsingin Taiteilijaseura tarjoaa jäsenilleen lukuisia jäsenpalveluja ja -etuja. Lisäksi jäsenemme ovat HTS:n kautta myös Suomen Kuvataidejärjestöjen Liiton jäseniä, ja saavat näin alennuksia esim. taidemuseoiden sisäänpääsymaksujen ja taidetarvikkeiden hinnoista, ja voivat hakea näyttelyaikoja myös SKjL:n näyttelytoiminnasta.

Helsingin Taiteilijaseuran jäseneksi voivat hakea Helsingissä asuvat ammattikuvataiteilijat. Tänä vuonna myös taideopiskelijat voivat hakea jäseniksi, mikäli taiteellinen näyttö on tarpeeksi vahva. Hakemuksen voi jättää suomeksi tai englanniksi.

Seuran vuosittainen jäsenmaksu on tällä hetkellä 70 €, ja seuraavan vuoden jäsenmaksun määrää aina vuosikokous joulukuussa.

2023 jäsenhaku

Uusien jäsenien haku alkoi sunnuntaina 15.10.2023 ja päättyi torstaina 30.11.2023. Hakemuksia saapui hakuajan päättymiseen mennessä 133. Uudet jäsenet valitsee Helsingin Taiteilijaseuran hallitus vuosikokouksen asettamien kriteereiden mukaan. Haun tuloksesta ilmoitetaan kaikille hakijoille sähköpostitse.

2024 jäsenhaku

Uusien jäsentaiteilijoiden
haku järjestetään syksyllä.
Lisätietoa hausta kerromme tällä sivustolla
lähempänä syyskauden alkua.

JÄSENVALINTA-KRITEERIT

• Helsingin Taiteilijaseuran jäseneksi voivat hakea Helsingissä asuvat ammattikuvataiteilijat. Myös taideopiskelijat voivat hakea jäseniksi.
  • Jäsenvalinnassa tarkastellaan sekä teoksia että CV:tä, teosten taso vaikuttaa kuitenkin eniten.
  • Tuo CV:ssä esiin koulutus, yksityisnäyttelyt, yhteisnäyttelyt, jäsenyydet muissa taiteilijaorganisaatioissa, kokoelmaostot, julkiset teokset, taideprojektit/ performanssit/ muu taiteellinen toiminta, luottamustehtävät, residenssivierailut, taiteen opetus jne.
  • Visuaalisen alan hakemuksiin on ensiarvoisen tärkeää liittää mahdollisimman hyvät ja ajantasaiset kuvat teoksista. Yhtenäisyys on valttia – ei retrospektiivinen kooste viimeiseltä kymmeneltä vuodelta tai kaikkea erilaista, vaan ennemmin viimeisen parin vuoden ajan tuotantoa.