Jari Järnström: Kosmisia näkyjä – maalauksia

Jari Järnström: Kosmos 1, akryyli-, öljy- ja spraymaali MDF-levylle sekä kultapigmentti, 50 x 40 cm

Kosmisia näkyjä ­– maalauksia

Galleria Arthur 2.–30.9.2021

Näyttelyssä on teoksia kasvoista ja kosmisista näkymistä. Kosmiset visiot kumpuavat alitajunnastani, ja toteutan ne action painting -tekniikalla. Action painting (toimintamaalaus) on 1940-luvulta 1960-luvulle vallinnut maalaustyyli, joka usein yhdistetään myös abstraktiin ekspressionismiin. Sen sijaan, että maalia lisättäisiin kankaalle varovaisin siveltimenvedoin, action paintingissä maalia roiskitaan ja lisätään spontaanisti eri tavoin. Tämän vapaasti toteutetun taustan päälle maalaan planeettoja. Nämä teokset ovat pohdintoja äärettömyydestä.

Kasvokuvissa yhtenä innoittajana on ollut saksalainen Babylon Berlin -draamasarja. Sarjan estetiikka sekä sen tummanpuhuva kerronta kiehtovat minua.

Joissakin maaluksissa olen käyttänyt kultapigmenttiä. Kullan ainutlaatuinen kyky heijastaa valoa on vangitseva. Kultaan sisältyy ajatus pysyvyydestä, muuttumattomuudesta ja ikuisesta.

Näyttelyn teokset ovat sekatekniikkatöitä, joissa olen käyttänyt akryylimusteita, akryyli-, öljy- ja spraymaaleja sekä kultapigmenttiä.

Jari Järnström (s. 1960 Lahti) on helsinkiläinen taidemaalari, joka on valmistunut Kuvataideakatemiassa kuvataiteen maisteriksi 2003. Järnström on pitänyt aktiivisesti yksityisnäyttelyitä ja osallistunut yhteis- ja ryhmänäyttelyihin niin Suomessa kuin ulkomailla. Yksityisnäyttelyitä on ollut mm. tm•galleriassa, Galleria Bakeliittibambissa, Galleria Uusitalossa, Galleria Brondassa, Galleria Saskiassa, Galleria Katariinassa, Galleria Aarnissa, Galleria Pirkko-Liisa Topeliuksessa ja Berliinissä Galerie Pleikussa.

Yhteis- ja ryhmänäyttelyihin ulkomailla hän on osallistunut Ruotsissa, Tanskassa, Virossa, Latviassa, Venäjällä, Saksassa, Ranskassa, Iso-Britanniassa, Italiassa, Unkarissa, Portugalissa, Brasiliassa, Yhdysvalloissa ja Japanissa.

Jari Järnströmin teokset Taidelainaamossa

HELSINGIN TAITEILIJASEURAN TAIDELAINAAMO

Rikhardinkadun kirjasto | Rikhardinkatu 3, 00130 Helsinki

Avoinna ti–pe klo 12–18 ja la–su klo 12–16

+358 50 470 5298 | taidelainaamo@helsingintaiteilijaseura.fi

www.taidelainaamo.fi

Taidelainaamo noudattaa AVIn ajankohtaisia turvallisuusohjeita. Vieraillessasi muistathan tutut ohjeistukset: asioithan meillä ainoastaan terveenä maskia sekä käsidesiä käyttäen. Tarvittaessa tarjoamme sinulle maskin. Pidäthän turvavälit ja yskithän tarpeen tullen kyynärtaipeeseen tai nenäliinaan.