Galleria Katariinan joulunäyttelyssä on esillä Joensuun Taiteilijaseuran 22 ammattikuvataiteilijan teoksia.
Lämpimästi tervetuloa joulunäyttelyn avajaisiin torstaina 8.12. klo 17–19!

Kaisa Juntusen teos Istu ja hymyile

Kaisa Juntunen: Istu ja hymyile (meditaatio), 2022

Joensuun Taiteilijaseuran joulunäyttely
Pienistä puroista.. ja niin edelleen, kuuluu vanha sananlasku. Taide- ja kulttuuritoimintaa pyöritetään pienillä rahoilla ympäri Suomea. Kaupunkien ja kuntien kulttuuritarjonnassa suuri painoarvo on kolmannen sektorin toimijoilla, kuten kuvataidejärjestöillä, jotka mahdollistavat ammattimaista kulttuuritoimintaa kuntiin.
Taiteilijaseurojen toiminta kattaa koko Suomen. Ne ylläpitävät ja järjestävät näyttely-, koulutus-, kurssi- ja taidelainaamotoimintaa, työllistävät ammattilaisia sekä toimivat alueensa aktiivisena kulttuurikentän äänenä. Taiteilijaseurat mahdollistavat elämyksiä, kokemuksia ja hyvinvointia sekä elävää taidetoimintaa alueellaan kaikille kuntalaisille. Ja mikä tärkeintä, taide syntyy, elää ja hengittää kohtaamisista, joita taiteilijaseurat tarjoavat tapahtumillaan ja näyttelyillään.
Joensuun Taiteilijaseura ry on Suomen viidenneksi suurin ammattikuvataiteilijoiden Taiteilijaseura (vuonna 2021), joka toimii Itä-Suomen alueella, pääpisteenään Pohjois-Karjalan maakuntakeskus Joensuu. Yhdistys on perustettu 25.2.1945 ja siihen kuuluu 257 taiteilijajäsentä. Joensuun Taiteilijaseura ry on ollut vuosina 1998–2020 Ahjon Kannatusyhdistyksen jäsen, ja vuosina 2005–2020 hallinnoinut yhdessä Itä-Suomen tanssin aluekeskuksen kanssa Taidekeskus Ahjon toimintaa. Vuodesta 2021 alkaen seura on hallinnoinut Taidekeskus Ahjoa, jossa on viisi näyttelytilaa ja Suomen ensimmäinen 51-vuotias Taidelainaamo. Joensuun Taiteilijaseurassa työskentelee 17 taide- ja kulttuurialan työntekijää, ja se on alueen suuri vapaan kentän taide- ja kulttuurialan työllistäjä.
Pidetään huolta alueemme kulttuuritarjonnasta ja kulttuurin ammattilaisista myös tulevaisuudessa!

GALLERIA KATARIINA

Rikhardinkatu 1, 00130 Helsinki