Mirjam HinnColors That Never Fade (EE) & Heidi Anniina Mattila: Sinisessä / In Blue (FI)

Taideyhteistyötä Suomenlahden molemmin puolin

Helsingin Taiteilijaseura ja Viron Taidemaalariliitto ovat luomassa uusia taiteen yhteistyömuotoja maiden välille. Vuonna 2022 on otettu isot askeleet näyttelyvaihdossa, tapahtumien suunnittelussa ja tietotaidon välittämisessä. Kesällä toteutuu iso yhteinen Meri-näyttely Suomenlinnan HAA Galleriassa ja Malmitalon galleriassa 4.6.–30.7.2022.

Nähtävillä on runsas kattaus kuvataidetta kummastakin maasta: maalauksia, valokuvia, grafiikkaa, videotaidetta, veistoksia ja installaatioita. HAA Galleriassa on teoksia 35 ja Malmitalon galleriassa 13 taiteilijalta. HAA Gallerian taiteilijat ovat Tuula Aalto, Vano Allsalu, Toomas Altnurme, Svetlana Bogatcheva, Herlet Elvisto, Pille Ernesaks, Mirjam Hinn, Mirja Ilkka, Rozalia Janovic, Ivar Kaasik, Annu Kapulainen, Jüri Kask, Laura Konttinen, Liis Koger, Andres Koort, Harri Kosonen, Alex Markwith, Jussi Meuronen, Lilian Mosolainen, Kari Paajanen, Tiina Pensola, Tero Puha, Merja Puuperä, Enn Põldroos, Alexander Salvesen, Sophie Schubakoff, Mia Seppälä, Päivi Säävälä, Marja Söderlund, Annimari Taivalsaari, Rose-Maria Torpo, Gua Vainio, Katrin Valgemäe, Aili Vint ja Toomas Vint. Malmitalon gallerian taiteilijat ovat Elina Autio, Stanislav Antipov, Jakke Haapanen, Susanna Iivanainen, Unski Immonen, Saskia Järve, Heidi Anniina Mattila, Johanna Mudist, Peeter Must, Per-William Petersen, Karin Strohm, Johanna Virtanen ja Rita Vargas.

Pääavajaisia vietetään perjantaina 3.6. klo 17–19 HAA Galleriassa Suomenlinnassa (Rantakasarmi). Näyttelyn avaavat europarlamentaarikko Heidi Hautala ja kirjailija ja elokuvaohjaaja Imbi Paju. Musiikkia tarjoaa Kairi Leivo, joka on tehnyt uran myös mm. lehdistö-, tiedotus- ja kulttuuripäällikkönä Viron suurlähetystöissä. Vuodesta 2018 lähtien Leivo on ollut tunnustettu freelance-muusikko ja perinteisen kulttuurin edistäjä.

Olet tervetullut tutustumaan näyttelyyn, kuraattoreihin ja taiteilijoihin avajaisissamme 3.6. alkaen klo 17!

Kuraattoreiden sanat Meri-näyttelystä

Vaikka meri annettuna teemana vaikuttikin hieman kliseiseltä, löytyi tarjotuista teoksista moniulotteisia lähestymiskulmia aiheeseen. Virolaisten hakemuksissa korostui rento ironia ja käsitteellinen huumori. Virolaisessa kuvataiteessa kertovuus ja tarinallisuus on ollut oleellista, siinä missä suomalainen taide on pyrkinyt abstraktimpaan kuvallisuuteen. Nyt nämä tuntuivat iloisesti sekoittuvan meren molemmin puolin.
– Mika Vesalahti

Aloittaessamme taideyhteistyön naapurimaittemme välillä, olemme pitkän ja jännittävän matkan alussa. Ensimmäisen yhteisnäyttelyn teosten valinnassa tartuin suomalaisen taiteen erityispiirteisiin, jotka erottuivat selvästi verrattuna virolaiseen maalaustaiteeseen. Huomasin suomalaisen taiteen kokonaisuudessa vahvan sisällön; Ikään kuin teoksista nousisi ennakolta tietämisen muotoja ja ihmisen ja luonnon ilmiömäistä yhteyttä. Jokainen maalaus on mysteeri, jokainen objekti omanlaisessa tilassaan kuin “ajatuksia tuottavia koneita”
– Tiiu Rebane

Olen Viron vapautumisesta asti seurannut suurella mielenkiinnolla virolaista taidekenttää ja itsekin oman taiteilijuuteni myötä saanut olla järjestämässä Virossa useita suomalaisten taiteilijoiden näyttelyitä. Aina olen kuitenkin haaveillut yhteisistä näyttelyistämme ja nyt tämän Helsingin taiteilijaseuran HAA Europe -hankkeen kautta suureksi ilokseni olen nyt saanut olla mukana toteuttamassa tätä taiteilijayhteistyötä Viron Taidemaalariliiton taiteilijoiden kanssa. Tämä yhteistyö on myös ollut näinä aikoina, jolloin keskellä Eurooppaa on yhtäkkiä hirvittävä sota, erityisen merkittävää ja mielialaa parantavaa. Kiitollisena kaikkiin tämän yhteistyön mahdollistaviin suuntiin jään olosuhteista huolimatta, suhteellisen onnellisena jatkamaan yhteistyötä ja toivotan kaikki tervetulleiksi mielenkiintoisiin ja korkeatasoisiin kesänäyttelyihimme Malmitalon galleriaan ja Suomenlinnaan HAA Galleriaan (Rantakasarmi)
– Satu Kalliokuusi

Kun minut kutsuttiin tähän projektiin, oli Suomen ja Viron välinen yhteisnäyttely jo saanut nimen MERI. Meri merkitsee samaa niin suomen kuin viron kielessä, mikä on jo lähtökohdiltaan 50:50 tilanne ja näin tässä yhteydessä erittäin hyvä käsite! Maalausnäyttelyiden teemat ovat usein sellaisia kuin ovat, maalauksessa kuvattu ei välttämättä vastaa teoksen sisältöä tai merkityskenttää.
Meri erottaa meidät maiksi, ja myös liittää – elämä onkin paradoksaalista. Merivesi on kemialliselta/biologiselta koostumukseltaan kaikkein samankaltaisin ihmisen veren kanssa. Uskotaan, että elämä maapallolla nousi juuri vedestä, alkumerestä. Ehkä siksi monilla pohjoismaalaisilla on halu viettää lomaa lämpimän meren rannalla, jalat kirjaimellisesti vedessä. Massaturismiin liittyvä runsas kulutus yhdistettynä heikkoon luonnon- ja ympäristönsuojelulainsäädäntöön ovat saattaneet maailman merien saastumisen pisteeseen, jonka sivuuttaminen olisi kohtuutonta.
– Jaan Elken