Eija Keskinen, KuM, kuvataiteilija

”Opetuksessani pyrin huomioimaan opiskelijoiden erilaiset kuvalliset lähestymistavat ja innoittamaan heitä oman muotokielen löytämisessä. Mielestäni tärkeintä taideopetuksessa, ja taidetekemisessä ylipäätään, on uteliaisuus ja halu kokeilla, heittäytyä, saavuttaa ennalta arvaamatonta.

Pyrin luomaan tunneilleni sellaisen rauhallisen ilmapiirin, jonne on helppo tulla. Kun huomaan, että opiskelija nauttii piirtämisestä ja maalaamisesta, kokee ahaa-elämyksiä, ja on halukas keskustelemaan sisältökysymyksistä, koen onnistuneeni. Silloin tunnen myös itse iloa.”

Eija Keskinen 2020, Sarjasta Keep Calm and Draw!, Eija Keskisen vuoden 2020 instagram-joulukalenterin luukku 1/24, puuväri

Olen Eija Keskinen, kuvataiteilija, kuvataiteen maisteri. Olen valmistunut Kuvataideakatemiasta, jonka lisäksi olen opiskellut myös Taideteollisessa korkeakoulussa ja Vapaassa Taidekoulussa.

Työskentelen pääasiallisesti eri piirtimillä – puuvärit ovat rakkauteni. Inspiroidun metsistä ja ylipäätään kaikesta villistä, myös puoliksi kultivoitu on minusta kiinnostavaa.

Ideat omaan työskentelyyni löytyvät usein jostain rinnakkaisesta taiteen lajista; musiikki ja kirjallisuus luovat päänsisäisiä maailmoja, innoittavat reflektoimaan ja toteuttamaan uutta sellaisessa kuvallisessa muodossa jonka on mahdollista koskettaa myös muita ihmisiä.

Olen tehnyt taideopetustyötä vuosien varrella oman työni ohessa eri taideoppilaitoksissa sekä ammattiin opiskelevien- että visuaalisia asioita harrastavien kanssa. Viime vuosina olen ohjannut Helsingin taiteilijaseuran kurssikeskuksessa maanantai-iltaisin kokoontuvaa vapaaseen piirtämiseen pohjautuvaa Paratiisi!-nimistä piirustuskurssia sekä päivisin toimivia itsenäiseen työskentelyyn pohjautuvia ateljeeryhmiä.

Toimin Helsingin Taiteilijaseuran kurssikeskuksen tiloissa myös Taidekoulu Maan ja Helsingin seudun kesäyliopiston järjestämän opetuksen opettajana.

Eija Keskinen instagramissa

Tutustu myös