GALLERIA ARTHUR | Heini Lehväslaiho: Joku on täällä 3.–31.5.2024

Heini Lehväslaihon teos 'Höyhensaari Feather Island'

Heini Lehväslaiho: Höyhensaari / Feather Island
(2023, grafiitti, höyhen, 40 x 30 cm)

Joku Jonkunpoikanen on hamsterin, koiran ja apinan välimuoto, joka syntyi siivet selässään, mutta joutui luopumaan niistä jo pienenä. Hän kaipaa siipiään, mutta huomaa, että myös mielikuvituksen ja läsnäolon avulla pystyy lentämään. Arkipäiväisten ilmiöiden eteen pysähtyminen ja asioiden ihmetteleminen ovat Jokulle, kuten meille kaikille, avaimia uuden näkemiseen. Joku ylittää mahdollisuuksien rajoja vain uskomalla vakaasti, että se on mahdollista. Katsoessaan pimeään aukkoon, hän sanoo: ”Kaikessa minkä voi nähdä, on ainakin pieni valo.”

Olen esittänyt Joku on täällä -sarjan piirustuksia ja maalauksia useissa näyttelyissä vuodesta 2022 alkaen, ja työn alla on myös kuvitettu kirja Joku Jonkunpoikasen seikkailuista.

Haen inspiraationi ihmisten, eläinten ja kaiken luonnon ykseydestä. Kuvaan usein eläimet vahvoina ja ihmiset haavoittuvaisina. Välillä eläimet ja ihmiset sekoittuvat keskenään. Kaikesta epätäydellisyydestään huolimatta ihminen on osa luontoa, joka on täydellinen.

Työskentelen päätoimisena kuvataiteilijana nykyisin Koskenkylän sahalla Pernajassa. Olen valmistunut taiteen maisteriksi Taideteollisen korkeakoulun valokuvataiteen laitokselta vuonna 2001 ja tehnyt kaksikymmenvuotisen uran taiteilijoiden ja kirjailijoiden muotokuvaajana.

Heini Lehväslaiho

Tervetuloa taiteilijatapaamiseen perjantaina 31.5 klo 16–17.30!

Verkkosivut
Teokset Taidelainaamossa