GALLERIA RIKHARD | Beata Joutsen: Kultainen lanka 3.–31.5.2024

Beata Joutsenen teos 'Teatteria japanilaisessa puutarhassa'

Beata Joutsen: Teatteria japanilaisessa puutarhassa
(2024, liukuväritela, chine collé, kalvoleikkaus ja monotypia, 27 x 30 cm)

Näyttelyssäni on uusimpia teoksiani. Japanilainen kuvamaailma ja estetiikka on minulle tuttua taannoiselta kiertomatkaltani 2010. Tosin Japanin tutut kirsikankukat ja magnoliakukkapuut olivat vahvasti edustettuina myös Saksassa siellä asuessani, myös matkaa ennen. Yhden yön aikana koko Nürnberg puhkesi käsittämättömään kukkaloistoon, kevät toisensa jälkeen! Näyttelyssä on myös esillä kuvia, jotka ovat inspiroituneet taannoisesta Pohjois-Intian kiertomatkastani: Taj Mahal, Kultainen temppeli veden päällä ja muu oli häkellyttävää!

Mikä sitten yhdistää esimerkiksi nämä työt toisiinsa? Minulle kultainen lanka on kokemus, jonka tuon, luon kuviini visualisoimalla. Saan henkistä voimaa ja merkityksen tuntua kaikesta kauniista, jonka ympärilläni aistin. Asiat, jotka minua ympäröivät, jotka koen kauniina ja koskettavina, tuovat minulle voiman ja hyvän olon tunnetta. Myös eläimet, oikeat ja kuvitellut, voivat olla minulle voimahahmoja. Tärkeitä ovat myös linnut tai muut lentävät, jotka luovat yhteyden minulle toiseen maailmaan, joka on eri ulottuvuudessa. Ne edustavat minulle jotain jumalallista, ja elämän eri osa-alueiden yhdistymistä toisiinsa.

Beata Joutsen on valmistunut Kuvataideakatemiasta erikoistuen värilliseen taidegrafiikkaan, ja hän on opiskellut myös Pariisin École Nationale Supérieure des Beaux-Artsissa Seinen rannalla. Hänen teoksiinsa on voinut tutustua mm. Salmelan, Purnun, Taidekeskus Retretin, Pyhäniemen kartanon tai Maila Talvio -salongin kesänäyttelyissä. Hänen teoksiaan on museoiden kokoelmissa ja lukuisissa muissa kokoelmissa.

Tervetuloa avajaisiin torstaina 2.5.2024 klo 17–18.30 ja taiteilijatapaamiseen perjantaina 31.5 klo 16–17.30!

Verkkosivut
Kuvataiteilijamatrikkeli