Galleria Katariinassa on esillä Merja Heinon Eläimistä ja eliöistä – valokuvia ja installaatio -näyttely 18.8.–10.9.2023
Tervetuloa näyttelyn avajaisiin torstaina 17.8. klo 17–20!
Avajaiset ovat osa Taiteiden yön ohjelmaa.
Kuva: Merja Heino: Indian Style, 42 x 58 cm, 2023
Merja Heino: Eläimistä ja eliöistä – valokuvia ja installaatio
Vuosina 2022–2023 valmistunut Animal Farm -valokuvasarja käsittelee ihmisten ja eläinten välistä (hyväksikäyttö-)suhdetta, ja se sivuaa myös ilmastomuutoksen ja luontokadon kysymyksiä.
Kuvasarjan ensimmäisen osa oli esillä 2022 Tukholman Supermarket Independent Art Fair -tapahtumassa, Merja Heinon kuratoimalla Taiteilijatalo Ars Longan taiteilijoiden osastolla.
Kuvat ovat näennäisesti sieviä – niissä on kauniita kasveja ja värejä, söpöjä eläimiä, pittoreskeja rakennuksia. Kaikkiin kuviin sisältyy kuitenkin nyrjähdys: eläimet ovat väärissä ympäristöissä, ja kuvat ovat puhdasta fantasiaa. Ristiriitaa ei suoraan huomaa, sillä olemme tottuneet näkemään eläimet esitettynä kontekstissa, johon liittyy hyväksikäyttöä ja eläinten itseisarvon kieltämistä. Yksikään kuvatuista eläimistä ei elänyt kuvaa otettaessa niiden luonnollisessa tai lajityypillisessä ympäristössä. Kaikki kuvatut yksilöt olivat olemassa vain ihmisten ravinnoksi tai huvitukseksi.
Heino kertoo tarkemmin teoksistaan:
”Teen kuvat yhdistelemällä eri valokuvista syvätyt eläimet, kasvit ja rakennukset samaan raamiin, mittakaavoja sekoittaen. Olen ottanut teoksissa käytetyt kuvat yli kymmenen vuoden aikana eläintarhoissa, eläintiloilla, eläintoreilla ja kasvitieteellisissä ym. puutarhoissa Suomessa ja eri puolilla Eurooppaa sekä mm. Britanniassa ja Floridassa. Kuvista vanhin, Ghastly Beast – Karsea peto, oli kuvasarjan lähtölaukaus, sen olen kuvannut jo vuonna 2010 Gambiassa.
Kuvat käsittelevät mm. seuraavia teemoja:
- eläinten käyttö koneiden korvikkeena
- ilmastonmuutos
- ’lajityypillinen ympäristö’ eläintarhaeläimillä / eläintarhaeläinten passiivisuus ja poissaoleva olemus: kun vanhoja kalojen kutujokien patoja on purettu, kalat edelleen, sukupolvien tauon jälkeen osaavat nousta jokeen. Onko nisäkkäillä samanlaista muistia – tietävätkö eläintarhassa syntyneet eläimet olevansa väärässä paikassa? Onko ihminen mahdollisesti ainoa olento, jolla ratio on päihittänyt ylisukupolvisen muistin (ehkä myös, koska olemme niin laajalle levinneitä)?
Näyttelyssä on mukana myös teos, joka kommentoi suuryritysten jatkuvaa läsnäoloa Venäjällä, huolimatta Venäjän hyökkäyssodasta. Esimerkkeinä Mondelez (Marabou, Toblerone, Oreo, Daim, Philadelphia), joka siistii profiiliaan eriyttämällä taseessa venäläisen ja ulkovenäläisen toimintansa. Myös esimerkiksi Unilever (Dove, Pepsodent, Knorr, Turun sinappi, Ingman, Magnum, Ben & Jerry’s) on jatkanut edelleen toimintaansa Venäjällä.
Galleria Katariinan näyttelytilaa hallitsee Kutsumaton vieras -installaatio. Teos visualisoi turvallisuudentunnettamme järkyttävien uhkien läsnäoloa. Se sai alkunsa pandemiaan liittyvistä ajatuksista kesällä 2021, mutta olen purkanut siihen muidenkin riesojen – kuten ilmastomuutoksen ja huonojen poliitikkojen – synnyttämää turhautumista ja ahdistusta.
Kutsumaton vieras koostuu rakennuksen muotoisesta tilasta – kodin ja turvan symbolista, jonka oudot pienet vieraat/virukset valtaavat. Rungot ja oksiston kappaleet kasvavat näkyviin lattian alta. Ne hajottavat rakennuksen pikkuhiljaa, leviten ympäristöön. Paikoitellen niissä kuhisee pieniä, vilkkaasti sikiäviä, vaarallisia olioita, joita ei voi paeta. Luonto kostaa.”