Galleria Katariinassa on esillä Sari Bremerin näyttely Ikipuu 10.11.–3.12.2023.
Tervetuloa näyttelyn avajaisiin torstaina 9.11. klo 17–19!

Kuva Sari Bremerin grafiikasta Ikipuu.

Kuva: Sari Bremer – Ikipuu

 

Sari Bremer: Ikipuu
Sari Bremerin aiheet ovat tarinallisia, ja tässä näyttelyssä teemoina ovat esivanhemmat, aaveet, nostalgia sekä kummitustarinat. Yhden teoksen aihe saattaa esiintyä toisessa kuvassa eri näkökulmasta tai eri ajankohtana. Lähtökohta ei ole lineaarinen tarina, vaan enemmän piilojuoni, jossa joko huomaa eri teosten yhteyden tai sitten ei. Kyse on tavallaan leikistä, missä yhdestä kuvasta saattaa löytää piilotettuja tasoja, joita toinen teos saattaa avata tai valottaa. Kuvien esteettisyys ja toisaalta jännitteinen tunnelma antavat alaa tarinalle, jonka katsoja voi itse punoa.
”Kuvieni teemoissa kudon yhteen luonnon kauneuden ja siellä piilevät vaarat, sekä pohdin paikkaamme kosmoksessa. Kauneus ja epäjärjestys niin ihmisissä kuin luonnossa käyvät jatkuvaa mittelöä. Teoksieni kuvakieli on sadunomainen ja toivon, että sekä aikuiset että lapset voivat löytää niistä itselleen merkityksiä.”
Bremerin tavoite on, että katsoja kokee elämyksen, joka tarjoaa pakopaikan todellisuudesta ja samalla pakottaa kohtaamaan sen. ”Piirrän kuvissani tutun ja tuntemattoman raja-alueita. Tarina kuvassa ja teoksen metamorfoosi ovat asioita, joita esitän tässä näyttelyssä.”
Bremer miettii myös taidegrafiikan fyysistä olemusta, eli vedoksia ja kuvan syntymisen prosessia. Teoksien lähtökohta on viivasyövytys, jossa kuvan rakenteet piirtyvät ensivedoksissa viivoina paperille näyttäen kuvan olennaisen informaation. ”Aikaisemmin pidin viivasyövytystä teoksen runkona, jonka päälle varjot ja väripinnat ja muoto rakentuivat kuparilaattaa työstäessä pitkän prosessin seurauksena. Tulen esittämään näyttelyssä myös näitä viivasyövytyksiä.”
Esivanhemmat ja aaveet ovat olleet teema, joka on kulkenut Sari Bremerin mukana koko taiteellisen uran ajan. ”Tietyt aiheet ovat kiehtoneet minua koko ajan, ja niiden tarina kuvissani jatkuu edelleen.”
Sari Bremer tekee teoksensa monivärimetalligrafiikan menetelmällä, jossa kuva syövytetään 2–3 kuparilevylle, joista se painetaan paperille. Lopullinen työ muodostuu, kun useampi kuparilevy painetaan yhdelle paperille päällekkäin. Bremer tekee kaikki metalligrafiikan vedostukset itse käsin, sillä hän kokee, että se on tärkeä osa luomisprossia, ja näin ollen jokaisessa vedoksessa on hieman variaatioita.

Muita näyttelyitä