GLO Hotel Art | Tero Annanolli: Linnan puutarhassa 9.5.–30.8.2023

Tero Annanollin teos 'Aviaario X'

Tero Annanolli: Aviaario X (2021, tussi, akryyli ja lehtimetalli kankaalle, 20 x 20 cm)

Helsingin Taiteilijaseuran Taidelainaamolla on showroom Helsingin ydinkeskustan tyylikkäässä jugendhotelli GLO Hotel Artissa Lönnrotinkadulla. Esillä olevat teokset ovat saman tien lainattavissa ja ostettavissa Taidelainaamon kautta.

Tervetuloa uuden näyttelyn avajaisiin tiistaina 9.5. klo 18!
Avajaisissa esiintyvät trubaduurit Tiia Maria Saari sekä Kullervo Latvanen.

Teoksissani käsittelen vastakohtaisia tunnelmia maalaamalla elämää ja valoa kullan, lintujen ja kuolevien kukkien muodossa. Linnuissa minua kiinnostaa niissä oleva jatkuva liike, keveys, värit, äänet ja vitaalisuus. Vastaavasti kukissa tutkin niiden hidasta liikettä ja rakenteiden toistuvuutta. Erityisen kiehtovaa on kukkien valtava muutostila juuri kuoleman lähettyvillä. Kun ne siirtyvät toiseen tilaan: terälehdet ammollaan, värit muuttuneina ja sammuvan tuoksun ympäröimänä. Kun yhdistän maalauspintaan symbolisesti ja materiaalisesti vahvan sekä elämänvaloa heijastavan lehtimetallin, syntyy kiinnostavia vastakohtia elollisen ja elottoman, lämpimän ja kylmän sekä jinin ja jangin välille.

Pyöreä muoto maalauksissani sulkee sisäänsä jatkuvan liikkeen ja muutoksen. Maalaustekniikkana käytän akryyliä, pullotussia, öljyä, palettiveitsiä ja akryylimaalaustusseja. Näitä tekniikoita yhdistän erilaisille pohjamateriaaleille.

”Tero Annanollin teokset ovat hämmentävän hieno yhdistelmä nykyaikaa ja mennyttä. Annanolli tuntee taidehistorian tarkkaan. Hän ei kuitenkaan koskaan juutu historiaan. Hän tuo meille vanhanaikaisia kauneuden kaikuja, mutta aina uudistavasti ja katse kohden tulevaa. Hänen teostensa kauneus ei ole jo moneen kertaan nähtyä vanhan toistoa, sillä hän yhdistää rohkeasti. Hänen teoksissaan saattaa yhdistyä bysanttilainen kullan loisto japanilaiseen herkkään piirrokseen ja caravaggiomaiseen teatraaliseen valon käyttöön.”

Liisa Väisänen
FT, taiteentutkija