GALLERIA ARTHUR | Laura Kansanen-Stavale: Paperihommia – syanotypioita ja sekatekniikkaa 5.–31.1.2023
Laura Kansanen-Stavale: Ennen tai jälkeen 2 (2022, syanotypia ja tussi paperille, 20 x 30 cm)
“Pyrin tallentamaan ja säilyttämään työssäni hetkiä, muistoja ja kokemuksia. Paperihommia on paperille tehty kokoelma pieniä tarinoita, välähdyksiä ja muistoja. Kenties toisesta, paremmasta ajasta.
Käytän teoksissani erilaisia tekniikoita ja materiaaleja. Paperihommia-näyttelyn yhdistävä tekijä on paperi. Minua kiinnostavat paperin loputtomat mahdollisuudet ja sen erilaiset muodot. Syanotypian ja monotypian tekoprosesseihin liittyy myös yllätyksellisyys ja sattuma, joka joskus tuo mukanaan kiehtovia yksityiskohtia ja toisinaan latistaa tunnelman.
Teokseni ovat saaneet inspiraationsa ympärilläni olevasta maailmasta, ihmisistä ja kokemuksista. Jokainen teos on kertomus ja heijastus hetkestä, tunteesta tai muistosta, joka ehkä löytää tiensä myös jonkun toisen muistoihin.”
Teokset Taidelainaamossa
Kotisivut
GALLERIA ARTHUR | HELSINGIN TAITEILIJASEURAN TAIDELAINAAMO
Rikhardinkadun kirjasto | Rikhardinkatu 3, 00130 Helsinki
avoinna ti–pe klo 12–18 ja la–su klo 12–16
+358 50 470 5298 | taidelainaamo@helsingintaiteilijaseura.fi
www.taidelainaamo.fi
Muita uutisia
Tulossa! GALLERIA KATARIINA | Lila Vainikka: Pimennyksiä 31.3.–23.4.2023
Lue lisää
HELSINGIN TAITEILIJASEURAN REKRY | JÄRJESTÖSIHTEERI
Helsingin Taiteilijaseura hakee järjestösihteeriä kokoaikaiseen työsuhteeseen.
Lue lisää
HTS:N JUTTUSARJA | Maapigmentit, myrkyt ja ilmaisun vapaus – kestävän kuvataiteen paradoksi
Muun yhteiskunnan tavoin kestävyys on päivänpolttava aihe myös kuvataiteen kentällä. Taiteilijat ovat usein hyvinkin valveutuneita asian suhteen ja käsittelevät teoksissaan ympäristöön ja kestävyyteen liittyviä teemoja. Kuitenkin taiteilijan voi käytännössä olla varsin haastavaa toimia kestävästi, vaikka tietoa ja halua löytyisikin. Olisiko parempi käyttää maatuvia ekologisia maapigmenttejä vai jopa vuosisatoja kestäviä mutta ympäristölle haitallisempia öljyvärejä? Käyttääkö kierrätysmateriaaleja, jotka saa edelleen kiertoon? Vai pitäytyäkö alun perinkin ekologisissa raaka-aineissa ja yksinomaan ympäristöystävällisissä menetelmissä? Ja kaiken ytimessä vaikuttaa taiteellinen vapaus, taloudellisista realiteeteista puhumattakaan.
Lue lisää
HAA GALLERIA | Unski Immonen & Jussi Meuronen: Maalauksia ja animaatioita 9.3.–2.4.2023
Lue lisää
GALLERIA KATARIINA | Hannele Kumpulainen: ELLENDÄN – Koristeen vuoro 3.–26.3.2023
.
Lue lisää
HTS:N JUTTUSARJA | Maapigmentit, myrkyt ja ilmaisun vapaus – kestävän kuvataiteen paradoksi
Muun yhteiskunnan tavoin kestävyys on päivänpolttava aihe myös kuvataiteen kentällä. Taiteilijat ovat usein hyvinkin valveutuneita asian suhteen ja käsittelevät teoksissaan ympäristöön ja kestävyyteen liittyviä teemoja. Kuitenkin taiteilijan voi käytännössä olla varsin haastavaa toimia kestävästi, vaikka tietoa ja halua löytyisikin. Olisiko parempi käyttää maatuvia ekologisia maapigmenttejä vai jopa vuosisatoja kestäviä mutta ympäristölle haitallisempia öljyvärejä? Käyttääkö kierrätysmateriaaleja, jotka saa edelleen kiertoon? Vai pitäytyäkö alun perinkin ekologisissa raaka-aineissa ja yksinomaan ympäristöystävällisissä menetelmissä? Ja kaiken ytimessä vaikuttaa taiteellinen vapaus, taloudellisista realiteeteista puhumattakaan.
Lue lisää
GALLERIA ARTHUR | Henriette Ahlgrén: Toinen todellisuus 2.–31.3.2023
Lue lisää
GALLERIA RIKHARD | Salla Järvinen-Sirén: Järvellä ja pilvisademetsissä 2.–31.3.2023
Lue lisää
GLO Hotel Art | Jyrki Setälä: Passersby 10.2.–30.4.2023
Lue lisää
HTS:N JUTTUSARJA | Maapigmentit, myrkyt ja ilmaisun vapaus – kestävän kuvataiteen paradoksi
Muun yhteiskunnan tavoin kestävyys on päivänpolttava aihe myös kuvataiteen kentällä. Taiteilijat ovat usein hyvinkin valveutuneita asian suhteen ja käsittelevät teoksissaan ympäristöön ja kestävyyteen liittyviä teemoja. Kuitenkin taiteilijan voi käytännössä olla varsin haastavaa toimia kestävästi, vaikka tietoa ja halua löytyisikin. Olisiko parempi käyttää maatuvia ekologisia maapigmenttejä vai jopa vuosisatoja kestäviä mutta ympäristölle haitallisempia öljyvärejä? Käyttääkö kierrätysmateriaaleja, jotka saa edelleen kiertoon? Vai pitäytyäkö alun perinkin ekologisissa raaka-aineissa ja yksinomaan ympäristöystävällisissä menetelmissä? Ja kaiken ytimessä vaikuttaa taiteellinen vapaus, taloudellisista realiteeteista puhumattakaan.
Lue lisää
ARABIANRANNAN KIRJASTO | Maire Keinänen: Ajatuksia 2022 2.2.–31.3.2023
Lue lisää
Helsingin Taiteilijaseura tukee iranilaisia taiteilijoita
Lue lisää
HTS:N JUTTUSARJA | Maapigmentit, myrkyt ja ilmaisun vapaus – kestävän kuvataiteen paradoksi
Muun yhteiskunnan tavoin kestävyys on päivänpolttava aihe myös kuvataiteen kentällä. Taiteilijat ovat usein hyvinkin valveutuneita asian suhteen ja käsittelevät teoksissaan ympäristöön ja kestävyyteen liittyviä teemoja. Kuitenkin taiteilijan voi käytännössä olla varsin haastavaa toimia kestävästi, vaikka tietoa ja halua löytyisikin. Olisiko parempi käyttää maatuvia ekologisia maapigmenttejä vai jopa vuosisatoja kestäviä mutta ympäristölle haitallisempia öljyvärejä? Käyttääkö kierrätysmateriaaleja, jotka saa edelleen kiertoon? Vai pitäytyäkö alun perinkin ekologisissa raaka-aineissa ja yksinomaan ympäristöystävällisissä menetelmissä? Ja kaiken ytimessä vaikuttaa taiteellinen vapaus, taloudellisista realiteeteista puhumattakaan.
Lue lisää
JUTTUSARJA ALKAA | Maapigmentit, myrkyt ja ilmaisun vapaus – kestävän kuvataiteen paradoksi
Muun yhteiskunnan tavoin kestävyys on päivänpolttava aihe myös kuvataiteen kentällä. Taiteilijat ovat usein hyvinkin valveutuneita asian suhteen ja käsittelevät teoksissaan ympäristöön ja kestävyyteen liittyviä teemoja. Kuitenkin taiteilijan voi käytännössä olla varsin haastavaa toimia kestävästi, vaikka tietoa ja halua löytyisikin. Olisiko parempi käyttää maatuvia ekologisia maapigmenttejä vai jopa vuosisatoja kestäviä mutta ympäristölle haitallisempia öljyvärejä? Käyttääkö kierrätysmateriaaleja, jotka saa edelleen kiertoon? Vai pitäytyäkö alun perinkin ekologisissa raaka-aineissa ja yksinomaan ympäristöystävällisissä menetelmissä? Ja kaiken ytimessä vaikuttaa taiteellinen vapaus, taloudellisista realiteeteista puhumattakaan.
Lue lisää
Helsingin Taiteilijaseuran jäsenet ja henkilökunta tukevat Ukrainaa kriisissä | Konstnärsgillet i Helsingfors medlemmar och personal stöder Ukraina i kris
Lue lisää