GLO Hotel Art | Susanna Iivanainen: Undercurrents 1.10.–31.12.2022

Susanna Iivanainen: Sleep III (2021, mustemaalaus kankaalle, 50 x 61 cm)

Helsingin Taiteilijaseuran Taidelainaamolla on showroom Helsingin ydinkeskustan tyylikkäässä jugendhotelli GLO Hotel Artissa Lönnrotinkadulla. Showroomin vuoden 2022 toinen taiteilija on Susanna Iivanainen. Esillä olevat teokset ovat saman tien lainattavissa ja ostettavissa lainaamoehdoin.

***

Susanna Iivanainen on helsinkiläinen kuvataiteilija, joka on viime vuosina maalannut enimmäkseen musteella ja akryylipohjaisilla tussiväreillä kankaalle, ja usein hänen aiheensa liittyvät jollakin tavalla veteen. Muste ja suola tuntuvat luontevilta välineiltä kuvaamaan veden liikkuvaa ja virtaavaa olemusta. Hän työskentelee sarjallisesti. Näyttelyssä esillä olevat maalaukset ovat osia sarjoista, joita hän on jatkanut vuodesta toiseen. Useimmissa teoksissa yhdistävänä elementtinä on vesi, mutta ne käsittelevät myös muita teemoja.

Vesiaihe on kulkenut teoksissa mukana 2000-luvun alusta saakka, mutta lähestymistapa aiheeseen on vaihdellut. Vedenalainen ympäristö ei ole teoksissa niinkään konkreettinen tapahtumapaikka, vaan enemmänkin mielentila. Vesi on maalauksissa ennen kaikkea tunteen elementti. Kun puhutaan tai kuvaillaan tunnetiloja esimerkiksi keskusteluissa tai kaunokirjallisuudessa, käytetään usein veteen liittyviä ilmauksia. Puhutaan hukkumisesta, ajelehtimisesta, kellumisesta, virtaamisesta ja niin edelleen. Veden virtaavuus ja syvyydet heijastavat mielen tasoja. Veden lisäksi voimme vajota uneen ja muistoihin, kuten jotkut maalausten henkilöistä.

Susanna Iivanaisen teokset Helsingin Taiteilijaseuran Taidelainaamon valikoimassa

GLO Hotel Art
Lönnrotinkatu 29