KESKUSTAKIRJASTO OODI | Sula 4.–29.11.2021

Sula

Keskustakirjasto Oodin aula 4.–29.11.2021
19TH Media Art Biennale WRO, Wrocław, Puola 19.11.–5.12.2021

Kaisu Koivisto & Anna Nykyri: Sula (2021) | Keskustakirjasto Oodin aula 4.–29.11.2021

Sula on interaktiivinen, lämpökameran livekuvaa ja Max/MSP-ohjelmointia hyödyntävä videoinstallaatio, jonka sisällöllinen idea nivoutuu ajatukseen sulamisesta. Kun kehot liikkuvat lämpökameran rajaamassa kuva-alassa, kuva “sulaa” osiin, muuttuu. Kun kukaan ei liiku kuva-alassa, kuva palautuu alkuperäiseen muotoonsa.

Teoksessa tapahtuva kuvan hajoaminen ja palautuminen viittaavat luonnon prosesseihin: lämmön ja liikkeen tuottamaan ilmastonmuutokseen, kasvuun, rapistumiseen ja uudelleen itämiseen. Kuvassa tapahtuvat prosessit vaativat lämmön ja liikkeen läsnäolon. Ilman lämpöä ja liikettä ei ole elämää, mutta liika on tuhoisaa.

Teoksen ohjelmoidussa osiossa käytetään multimediaelämyssuunnittelija, mediataiteilija Federico Foderaron suunnittelemaa Max/MSP-patchia, jonka työryhmä on saanut Foderarolta käyttöönsä, uudelleen muokattavaksi teosta varten.

Näyttely on osa Helsingin Taiteilijaseuran ja Puolalaisen WRO Art Centerin kaksivuotista yhteistyöprojektia Synthesis. Sula-teos nähdään myös osana 19TH Media Art Biennale WRO 2021 -biennaalia.

Näyttelyn avajaisia vietetään Keskustakirjasto Oodin aulassa torstaina 4.11.2021 klo 18.00–20.00.

Teoksen työryhmä: kuvataiteilijat Kaisu Koivisto ja Anna Nykyri, luova teknologisti ja konseptisuunnittelija Marko Tandefelt sekä luova teknologisti Joaquin Aldunate

Yhteistyössä: 19TH Media Art Biennale WRO 2021 / kuraattori Agnieszka Kubicka-Dzieduszycka, Helsingin Taiteilijaseura / tuottaja Anna Puhakka, AVEK / Mediataide, Taiteen Edistämiskeskus, Taiteen Edistämiskeskus / Uusimaa, Suomen Kulttuurirahasto ja Helsingin kaupunki

Kaisu Koivisto & Anna Nykyri: Sula (2021)

Muita uutisia